Ours is a culture based on excess, on overproduction; the result is a steady loss of sharpness in our sensory experience. All the conditions of modem life — its material plenitude, its sheer crowdedness-conjoin to dull our sensory faculties. <…> What is important now is to recover our senses. We must learn to see more, to hear more, to feel more.

Susan Sontag. Against interpretation. 1964

«My Rooms» is a new project of Katya Tzareva prepared especially for FUTURO Gallery and dedicated to the ethics and aesthetics of the space. A series of paintings, objects and a large-scale installation in the main gallery hall represent the modern processing of the architecture and design of late modernism transformed from a dominant doctrine into the language of art everyday life.

Space is a leitmotif of Katya Tzareva's art: she depicts enclosed rooms with a perspective going deep into the painting, uses exhibition halls and interiors transformed by architectural volumes and light inside video works. The artist turns to the aesthetics of modernism space and exacerbate the internal conflict between pure forms’ articulation and their mechanistic essence using picturesque techniques. Strict geometric volumes covered with deliberately random paint drips, surfaces overgrown by sloppy textures — all of these accentuate the feeling of discomfort and plastic imperfection.

The ideal space is addressed to the universal man. In the spaces of Katya Tzareva's works, where impeccable purity has been lost or has not been found, the human body is also subjected to dramatic deformations. It takes an unnatural position, loses a clear contour, blurs into color stains. Despite the obvious references to the 20th century architecture, the artist speaks about today: the future, once designed by modernism, now has become a modernity, where characters continue to resist standards. Thus, going beyond the rules and stereotypes is obviously read in the figures of female characters.

The main medium for Katya Tzareva is painting, whereas other art techniques and genres — objects, installations, videos — are either echoes of existing paintings, or models for the future. Volume-spatial things are not for pictorial methods duplicating but contain additional information about the colors and materials.

The artist considers modern relationship between man and nature as a symbiosis of the natural and artificial world, forming a whole in modern reality. This position is reflected through materials chosen for works.

Ekaterina Tzareva: «I am deeply in love with the modern world — the world we create every day, the world we dream of! Its lines and shapes really capture me: from the laconic geometry of urban landscapes to the verified shape of the doorknob. I create images from scratch, depicting something that exists and doesn’t exist at the same time. I create images of spaces and convey harmony and tension, exciting fluid images, aesthetics of purity through them».

Alisa Savitskaya

2020

My Rooms. 

Futuro gallery. Nizhni Novgorod. Russia. 

Мои Комнаты.

Галерея Futuro. Нижний Новгород. Россия.

Наша культура зиждется на избытке, перепроизводстве; в результате — неуклонная потеря остроты восприятия. Все условия современной жизни — ее материальное изобилие, сама ее перенаселенность — действуют заодно, притупляя наши чувства. <…> Сегодня главное для нас — прийти в чувство. Нам надо научиться видеть больше, слышать больше, чувствовать больше.

 

Сьюзен Сонтаг. Против интерпретации. 1964

 

 

Новый проект Кати Царевой «Мои комнаты», подготовленный специально для галереи FUTURO, посвящен этике и эстетике пространства. Серия живописных работ, объекты, а также масштабная инсталляция в главном зале галереи представляют современную переработку наследия архитектуры и дизайна позднего модернизма, превратившегося из доминирующей доктрины в язык художественной повседневности.

 

Пространство является лейтмотивом искусства Кати Царевой: замкнутые комнаты с уходящей вглубь картины перспективой, преображающиеся с помощью архитектурных объемов и света выставочные залы, интерьеры внутри видеоработ. Художница обращается к модернистской эстетике пространства, обостряя с помощью живописных приемов внутренний конфликт между артикуляцией чистых форм и их механистической сущностью. Строгие геометричные объемы покрывают нарочито случайные подтеки краски, а поверхности обрастают неряшливыми фактурами, максимально усиливая ощущение дискомфорта и пластического несовершенства.

 

Идеальное пространство адресовано универсальному человеку. В пространствах Кати Царевой, утративших или не обретших безупречную чистоту, тело человека и окружающие его предметы и растения также подвергаются драматичным деформациям: принимают неестественное положение, теряют четкий контур, расплываются в цветовых пятнах. Несмотря на очевидные отсылки к архитектуре ХХ века, художница говорит о дне сегодняшнем: будущее, некогда проектируемое модернизмом, сегодня стало современностью, герои которой продолжают сопротивляться нормативным стандартам. Так, выход за рамки правил и стереотипов отчетливо прочитывается в фигурах изображенных на картинах женских персонажей.

 

Основным медиумом Кати Царевой неизменно остается живопись, а остальные художественные техники и жанры — объекты, инсталляции, видео — являются либо эхом уже существующих живописных работ, либо моделями для будущих. Объемно-пространственные вещи не призваны дублировать живописные методы, однако содержат дополнительную информацию о цветах и материалах, к которым обращается художница. В материалах, в частности, ярко проявляется позиция в отношениях человека и природы, которые Катя Царева рассматривает как симбиоз естественного и искусственного мира, образующий в современной реальности единое целое.

 

Екатерина Царева: «Я глубоко влюблена в современный мир — мир, который мы создаем каждый день, о котором мечтаем! Его линии и формы по-настоящему захватывают меня: от лаконичной геометрии городских ландшафтов до выверенной формы дверной ручки. Я создаю образы с чистого листа, изображая нечто одновременно существующее и несуществующее. Я создаю образы пространств, посредством которых передаю гармонию и напряженность, волнительные текучие образы, эстетику чистоты».

 

Алиса Савицкая

  • Facebook
  • Instagram