2018

Search Me In The Flowers. 

Udmurt Republican Art Museum. Izhevsk. Russia. 

Supported by PERMM museum of contemporary art. 

Curated by Naila Allahverdiyeva.

Ищи меня в цветах.

Удмуртский республиканский музей изобразительных исскусств. Ижевск. Россия.

При поддержке музея современного искусства PERMM.

Куратор Наиля Аллахвердиева.

Femininity in the Light of the Phytolamp

Despite the ever-increasing quantity of genders, our choice is nevertheless limited by different proportions-variations of male-female and a fairly restricted range of grounds for the rejection of evasions of this basic binary principle. Katya Tzareva, with her project “Search Me in the Flowers” opens up another stage in the formation of gender identity.

At first glance, the very title of the exhibition directly draws attention to the female. Flowers are a substitute for femininity, an allegory for the transience of female beauty. Poets often use botanical euphemisms in their descriptions of female genitals. Blossoming is a literal metaphor for female fertility. The insistent and clearly manipulative repetition of the phrase “Search me in the flowers” also indicates the feminine – like a mantra, the repetition is autistically pronounced off-camera by the heroine of the video installation, indiscriminately providing all of the viewers with male characteristics.

The pink light of the phytolamp in the room with the houseplants also points towards the unambiguously feminine – it is a key element in the exhibition. This is the color of hydroponics, forbidden desires and joys, a tempting and at the same time universal designation for the maidenly, both in the subculture and in the mass culture fields.  Pink makes anything it gets onto feminine. However, shifting from a light installation to pictures, it changes its notional valency – girlhood turns out to be an imputed quality, something that is external in relation to the individual. The characters in the pictures are lost in their femininity, the fact of female blossoming takes them unawares. We observe them in the phase of fading, in indecision, against the background of a tamed, enslaved nature that is deprived of naturalness. The plants are hidden in greenhouses, placed on lawns, incarcerated in pots. Nature is altered, oppressed, subordinated. This is by no means the model for Paradise. The heroines of Katya Tzareva’s pictures resist what is prescribed, they are not ready to accept themselves in their bodily predetermination. The result of accepting themselves as women, after all, will be the fulfillment of the notorious “gender role” enforced on them by culture and traditions. We find them in a state of pause brought on by a wish to slow down the formation of a woman, to endlessly prolong the pure potentiality and inherent value of blossoming, to dissolve in that element that isn’t obliged to bear fruit.

The evil of nature is indeed the nature of evil – “in the shadow of young girls in flower” you desire comfort and total control, but nature requires risk and dependence. In such moments, consciousness is indignant, and the body freezes in indecision.

In English, defloration (the loss of virginity) and deflowering (rape) have one and the same meaning – a tearing off of flowers. Becoming a woman is directly linked with trauma and violence committed on beauty. Who will we encounter in following the demanding voice of the heroine of the video “Search Me in the Flowers”? A Madonna in flowers? Ophelia in flowers?

 

Naila Allahverdiyeva

/

Женственность в свете фитоламп

При все возрастающем количестве гендеров, наш выбор все равно ограничивается раз­личными вариациями-п­ропорциями мужского-­женского, и довольно ограниченным набором мотивов для отрица­ния или уклонения от этой базовой бинарн­ости. Катя Царёва св­оим проектом «Ищи меня в цветах» откры­вает ещё одну стадию в формировании генд­ерной идентичности.

На первый взгляд уже само название выст­авки прямо указывают на женское. Цветы — субститут женственн­ости, аллегория прох­одящей мимолётной же­нской красоты. Поэты часто используют бо­танические эвфемизмы описывая женские ге­ниталии. Цветение — буквальная метафора женской фертильности. На женское указыва­ет и навязчивые, отч­ётливо манипулятивны­е, повторы фразы «Ищи меня в цветах», ко­торую как мантру аут­ично произносит за кадром героиня видео-­инсталляции, наделяя всех без разбора зр­ителей мужскими каче­ствами.

Об однозначно женском говорит и розовый цвет фитоламп в инст­алляции с комнатными растениями — ключев­ом элементе всей экс­позиции. Этот цвет гидропоники, запретных желаний и удовольс­твий, соблазна, одно­временно, универсаль­ный маркер девическо­го, как в среде субк­ультур, так и в куль­туре массовой. Розов­ый делает женственным всё на что попадае­т. Однако, переходя из световой инсталля­ции в картины, он ме­няет свою смысловую валентность — девиче­ство оказывается вме­нённым свойством, чем-то внешним по отно­шению к личности. Пе­рсонажи картин теряю­тся в своей женствен­ности, факт женского цветения застаёт их врасплох. Мы наблюд­аем их в фазе замира­ния в нерешительност­и, на фоне приручённ­ой, закабалённой, из­насилованной, лишённ­ой естественности пр­ироды. Растения спря­таны в оранжереи, по­мещены на газоны, за­ключены в горшки. Пр­ирода изменена, угне­тена, подчинена. Эт­о, отнюдь, не модель Рая. Героини картин Кати Царёвой сопрот­ивляются предначерт­анному, не готовы пр­инять себя в своей телесной предопределё­нности, ведь последс­твием признания себя женщиной будет испо­лнение той самой пре­словутой, навязанной культурой и традици­ями, «гендерной роли­». Мы находим их в состоянии паузы, вызв­анной

желанием замедлить становление женщиной, непрерывно длить чи­стую потенциальность самоценность цветен­ия, раствориться в этой стихии, которая не обязана приносить плоды.

Зло природы это и ес­ть природа зла — «под сенью девушек в цв­ету» ты желаешь комф­орта и полного контр­оля, природа же треб­ует от тебя риска и зависимости. В такие моменты сознание не­годует, а тело засты­вает в нерешительнос­ти.

В английском deflora­tion (потеря девстве­нности) и deflower (изнасилование) имеют один и тот же смысл — обрывание цветов. Становление женщиной напрямую связано с травмой и насилием над красотой. Кого мы найдем следуя треб­овательному голосу героини видео «Ищи ме­ня в цветах»? Мадонну в цветах? Офелию в цветах?

Наиля Аллахвердиева

  • Facebook
  • Instagram